Do dvou let budeme světovou jedničkou!
S panem Andreasem Penzem, generálním ředitelem firmy TROTEC, jsme hovořili o historii firmy, její velmi úspěšné přítomnosti a velkých plánech do budoucna. Zajímá vás, jak se TROTEC etabloval na světových trzích a jakými postupy to dokázal? Přečtěte si následující rozhovor.
Kdyby vás o půlnoci vzbudil reklamní agent s tím, že vám zdarma sehnal čas pro prezentaci Trotecu v nejsledovanější televizi a musel byste v tu chvíli živě v několika větách představit Trotec, co byste bez přípravy řekl?
No, snad bych ze sebe dokázal vysypat alespoň to základní: Trotec je významná a velmi úspěšná firma s mezinárodním polem působnosti. Zabývá se vývojem, výrobou a prodejem laserů pro široké spektrum využití, které sahá od řezání, přes gravírování, až po průmyslové značení. Vyrábíme také vláknové galvolasery pro průmyslové použití a odsávací systémy. Naše lasery reprezentují kvalitu, spolehlivost a inovaci….
Hezké, jste velmi pohotový, děkuji. A teď si představte, že jste se ocitl znovu u maturity. Vylosoval jste si otázku „Historie firmy Trotec“, nastíníte nám ji prosím v krátkosti?
Tak na tuhle problematiku jsem připraven dobře. Mám štěstí! 🙂 Firma Trotec vznikla v roce 1997 v Rakouském Welsu, jako divize světově proslulého razítkářského giganta – Trodatu. Na počátku se Trotec logicky – v návaznosti na spolupráci s Trodatem – orientoval především na gravírování gumových štočků laserem, ale brzy – protože laser skýtá celou škálu možností – se objevily a vyvinuly nové a velmi zajímavé segmenty trhu. Dnes se orientujeme na tři hlavní směry – gravírování, řezání a značení laserem. Trotec dnes také spolupracuje s mnoha univerzitami a výzkumnými institucemi, které pomáhají objevovat nové možnosti využití laserů. Bude to znít až neuvěřitelně, ale růst firmy byl od jejího vzniku v roce 1997 velmi strmý. Společnost začínala s pěti zaměstnanci a 50 instalovanými lasery ročně. Nyní máme 200 zaměstnanců, 10 000 laserových systémů instalovaných po celém světě, 14 dceřiných společností a zastoupení v 90 zemích světa – a to včetně vašich 2 krásných zemí – Česka a Slovenska.
Za předchozí odpověď máte určitě výbornou. Nyní se ale nacházíme v zábavném pořadu a moderátor vás právě zaskočil, protože vás vyzval, abyste mu vyprávěl nějakou “veselou příhodu“ z dění ve firmě Trotec. Máte nějakou takovou legrační historku, kterou vytáhnete z rukávu?
Naštěstí mě hned jedna napadá! Přenesl bych se do chvíle, kdy se Trotec v roce 1997 připravoval na svůj první veletrh. A nezačalo to zrovna šťastně. Při nakládání nám totiž laser spadl i s paletou ze slušné výšky na zem. Všechny okolo rázem přešel humor. Jiný laser samozřejmě k dispozici nebyl… Pak tým v hrůze začal kontrolovat všechny funkce stroje. Ale systém fungoval perfektně, dokonce ani laserový paprsek nebyl rozladěný a nepotřeboval další seřízení či změnu nastavení. Neuvěřitelné! Laser prošel doslova crash-testem! Takové byly naše kostrbaté začátky…
A nyní, o pár let později, jsou už našimi zákazníky nejen výrobci razítek, gravéři, tiskaři, či výrobci reklamních předmětů, ale také špičkové světové firmy z mnoha odvětví. Dodáváme lasery nejen do automobilového a leteckého průmyslu, ale prakticky do všech výrobních oborů. Většinou jsou používány pro přesné vyřezávání nebo značení.
Překvapí vás někdy, na co všechno se vaše lasery používají?
Ano. A jsem z toho vždycky nadšen. Moc rád se dozvídám, na co všechno lze laser využít a v jaké oblasti. Věřila byste, že lasery TROTEC zákazníci používají například na označování sudů vína, sýrů, jablek, dokonce i párků?
Kdybyste si vy sám měl vybrat jeden laser, který se vám obzvláště povedl, který by to byl?
V současné době mám velkou radost například ze Speedy 300 Flexx. Je to zařízení, které kombinuje CO2 a i vláknový laser, což je na trhu zcela unikátní. Umožňuje uživateli volně přepínat mezi oběma systémy a gravírovat, jak na všechny druhy organických materiálů, tak i kov v rámci jedné úlohy a na jednom zařízení.
Nyní si vás vyzkoušíme z čísel. Jaký je roční obrat firmy a jaký rok byl pro vás zatím nejlepší?
No, že jste to vy, tak vám to prozradím, ale nechte si to pro sebe! 🙂 Loňský obrat byl 160 milionů eur, což je velký úspěch, ale letos – podle dosavadního zájmu o naše produkty – očekáváme další růst.
To jsou pěkná čísla a vyhlídky. Předpokládám ale, že za nimi stojí mravenčí práce. Necháte nás trochu nahlédnout pod pokličku úspěchu?
Heslem Trotecu je: “Určujeme nové standardy”. Naším cílem je, abychom umožnili zákazníkovi vydělávat víc, tím, že jim poskytneme prvotřídní řešení, které bude přesně na míru odpovídat jejich potřebám. To ale znamená permanentní konzultace s klienty, podporu jejich nápadů a snahu ukázat jim možnosti, jak díky laserům dělat věci lépe a úspěšněji.
Co je tedy podle vás klíčem k dobrému vztahu se zákazníkem?
Zásadní je snažit se inspirovat naše zákazníky. Poslouchat a být vnímaví k jejich potřebám už od prvního kontaktu. Musíme vyvíjet a prodávat jen výrobky prvotřídní kvality, nabízet kompletní řešení, které uživateli zaručí vyšší zisk. Samozřejmý musí být vynikající servis – od prvního kontaktu, přes vzorky aplikací z laboratoře, financování, instalaci, výuku práce se softwarem až k včasné a pružné technické podpoře. Všechny tyto kroky vedou k dobrému vztahu se zákazníkem, který se v důsledku vyplatí oběma stranám.
Zdá se, že jste na nejlepší cestě zůstat na špici, co ale dál? Co obchodně plánujete v nejbližší budoucnosti?
Naší jednoznačnou ambicí je stát se do dvou let světovou jedničkou. Budeme pokračovat v rozšiřování působnosti našeho podnikání v USA. Ale ani na Evropu nezapomínáme. S koupí firmy Identify and Suregrave jsme například výrazně posílili naše pozice na trhu ve Velké Británii. Nejsilnější hnací silou našeho růstu bude již zmíněná produktová řada Speedy, konkrétně koncept Speedy Flexx. A samozřejmě se těšíme také na další spolupráci s naším úspěšným českým a slovenským partnerem, firmou Megaflex. I její nadšení, nápady a inovace jsou pro nás velkou inspirací a přínosem.