Carlos Sousa, Rowmark: Chceme, aby za nás mluvila kvalita
Náš obchodní partner Carlos Sousa, area marketing manager firmy Rowmark, který má na starosti Česko a Slovensko, je neustále na cestách. Pochází z Portugalska, přímořského městečka Porto, které je známé především díky skvělému vínu. Kvůli nabitému pracovnímu programu se ale doma příliš nezdržuje. Vyzpovídali jsme ho během služební cesty do Prahy.
Jste zástupcem firmy Rowmark, která je naším dodavatelem deskových gravírovacích materiálů pro laserový popis. Co podle vás odlišuje Rowmark od konkurence?
Držíme se mota: Očekávejte víc. Chceme, aby za nás mluvila především kvalita, nejlepší komplexní a ucelená nabídka materiálů na trhu a výjimečný zákaznický servis, připravený na řešení jakýchkoliv problematických situací. A pak samozřejmě i vyhledávání těch nejlepších možných distributorů – partnerů jako je například firma Megaflex – kteří chápou naše hodnoty a pokračují v jejich šíření směrem ke koncovým zákazníkům. Naším firemním heslem je: „Great people, great plastics“. A myslím, že u nás opravdu pracují skvělí lidé i že máme skvělé materiály. Pokud máte chvilku času, pusťte si jedno „interní“ video z naší firmy, mohlo by vás myslím docela pobavit.
Jaké má Rowmark hlavní novinky pro rok 2017?
Přijel jsem do Prahy představit dva zcela nové produkty: zářivě barevný materiál Lucent a výrobek s názvem Message Board – což je taková nástěnka, nebo moderní školní tabule. Oba jsou vhodné pro popis i řezání laserem ale i UV tisk, jsou samozřemě bez PVC – jako všechny naše materiály. Lucent má krásné barvy, je to flexibilní materiál. Message Board zase poskytuje různé možnosti – např. lze na tuto „nástěnku“ natisknout tabulku pro rozpis služeb, dovolených, firemní grafiku a tak podobně. Také jsme se letos s našimi materiály poprvé účastnili prestižní mezinárodní výstavy Fespa v Hamburku. Je dobré promluvit se zákazníky a ukázat jim konkrétně, co naše zboží umí a co se s ním dá dělat. Ono dneska lidé zkoušejí tisknout a gravírovat skoro na cokoliv, ale ne vždy jim třeba ten tisk na materiálu vydrží. S našimi výrobky máte jistotu kvality a výdrže.
Kromě standardní nabídky, máte i specifické materiály, které jste schopni nabídnout na zakázku?
Snažíme se vyjít specifickým požadavkům zákazníka vstříc, pokud to jen trochu jde. Ale je jasné, že pokud se jedná o odstín, který třeba nemáme v nabídce, je lepší, když jde o větší objednávku, protože v malých množstvích to není výhodné ani pro jednu stranu. Zákazník při zvláštních požadavcích musí také počítat s delší dodací lhůtou a v případě menších objednávek i vyšší cenou. Pro tyto případy máme materiál Ultra-Grave, který byl vytvořen jako produkt, který se dá přizpůsobovat právě pokud je potřeba speciální netradiční barva v menší kvantitě.
Abychom se nebavili jen o obchodu, co vás na vaší práci nejvíc baví?
Když dostanu tuhle otázku, hodně lidí čeká, že řeknu cestování. Ale to není ono. Moje práce totiž o cestování tak moc není, tedy ano, přemísťuji se z místa na místo, hodně času trávím na letišti a v hotelích. Ale že bych měl čas procházet se po památkách nebo si užívat cizích krajin, to se moc nestává. Navíc jsem většinu času sám, takže si to jako „cestování“ neumím uplně vychutnat. Ale co mě baví je potkávat se pracovně s lidmi. Mluvit s nimi, zajít třeba do hezké restaurace s obchodními partnery v novém městě.
Je něco, co naopak rád nemáte?
Neužívám si moc potíže všeho druhu nebo zbytečné dohadování. Jsem optimistický pozitivní člověk a nemám rád, když lidé vidí všechno negativně a neustále si stěžují nebo mají nesplnitelné požadavky. Dobře se mi pracuje s lidmi, kteří naslouchají, debatují a nevyvolávají nějaké zbytečné konflikty. Také nejsem přítelem hesla: „Zákazník má vždy pravdu,“ samozřejmě chápu, co se tím heslem myslí. Ale musí to mít míru. Když se dohadujeme o ceně, často říkám, že také těžko potkáte někoho, kdo si půjde do Mercedesu stěžovat, že Fiat vyrábí levnější auta… Kvalita by zkrátka měla odpovídat ceně a to mnozí nechápou. Také moc nemám rád, když mi někdo diktuje čísla budoucího prodeje. A snažím se to nedělat ani našim distributorům.
Co děláte, když nepracujete?
Moje žena by vám řekla, že takové okamžiky nejsou, že pořád jen pracuji. Jsem opravdu téměř neustále na cestách a to už od roku 1996, což je 21 let. Domů se vracím tu a tam na pár dní. Ale když se ptáte – tak si rád čtu a dívám se na filmy. Což vlastně dělám i během těch cest. Nejraději mám historické knihy nebo fantasy. Ono, co jiného dělat na letištích…
Jaká byla nejzajímavější země, kterou jste pracovně navštívil?
Vybrat je těžké. Ale asi bych musel uvést Indii. To je opravdu jiný svět. Velké rozdíly mezi chudými a bohatými, kasty, žebrající nahé děti, které klidně číšník vykope nemilosrdně nohou ven z restaurace… Věci, které jsem nikde jinde na světě prostě neviděl. Velice silná zkušenost. Moje rodná země je uplný opak toho chaosu. My Portugalci jsme takoví klidní, máme po světě hodně dobrou pověst, nikomu nevadíme, což je velká výhoda – ve všech směrech.
Máte nějaké vaše osobní heslo, podle kterého žijete?
Říkám to často dceři a je to velice jednoduché moudro: „Prosím a děkuji tě dostane daleko.“ Vím, že to funguje, stejně jako úsměv, vřelost a klid.